onsdag 14 oktober 2009

ABMM01 Informationskompetens

Hej!
Här kan ni lägga in era texter om informationskompetens!
Mvh
Cajsa

6 kommentarer:

Sandra sa...

Det vi skulle fundera över var Vilka kunskaper krävs för att vara en god informationssökare? och Vad innebär det att vara informationskompetent?

För att vara en god informationssökare krävs det att man först och främst har de ”verktyg” som underlättar informationssökning, såsom kunskap om var man ska/kan söka för att hitta den informationen man behöver, men man behöver också veta hur man ska söka. Sen krävs det att man är noggrann och tålmodig, eftersom man ibland får försöka mer än en gång för att nå fram till de resultat man söker.

Om man behärskar ovan nämnda kriterier kan man anses vara informationskompetent, eftersom informationskompetens handlar om att veta när man behöver information eller kunskap och kunna identifiera vilka källor man kan använda för att uppnå denna kunskap. Man bör kunna formulera olika sökstrategier, beroende på vilka resultat man önskar, det finns oräkneliga sätt att söka på, om man är informationskompetent vet man hur man ska söka för att effektivisera sitt arbete och sin sökning. Det ingår även att utifrån de sökresultat man får kunna välja ut det som bäst passar det man är ute efter, man ska automatiskt vara kritiskt till informationen och utvärdera utifrån ett kritiskt perspektiv/utgångspunkt. Det sista som gör en person till informationskompetent är att man ska kunna använda sin information till att tolka, analysera och organisera för att på bästa sätt lösa ett problem eller en uppgift.
/Sandra

Martin Memet Könick sa...

För att vara en bra informationssökare krävs en del egenskaper som t.ex.:

Att veta när man behöver söka information.

Att veta vilken sorts information man behöver just för tillfället.

Att veta vilka källor som möjligen kan bidra med denna information.

Att man kan söka i dessa källor med en strategi som är effektiv och snabb utan att missa värdefull information.

Att genom sökstrategi kunna göra en sökning som ger färre men relevanta träffar istället för fler men ej relevanta träffar. Kvalitet på träffarna istället för kvantitet.

Att kunna var kritisk till både källor och information och därmed kunna bedöma vilken information som är mest tillförlitlig för situationen.

Att kunna tolka, analysera och organisera den information man får fram på ett sätt som gör att man kan lösa problemet man står inför.

Om man har ovan egenskaper som informationssökare så kan man kalla sig informationskompetent. Man kan utnyttja den mängd information som finns att tillgå för att lösa problem på ett effektivt sätt.

Martin Memet Könick

Unknown sa...

En god informationssökare.

De kunskaper som krävs för att vara en god informationssökare borde bland annat vara att känna till de olika databaserna för sökning och vilka ämnesområden de innefattar och hur omfångsrika baserna är. Till exempel om man inte finner en artikel i databasen Lovisa som bara gäller Lunds Universitet så kan man söka i databasen Elin som gäller skåneområdet, men om man inte finner det man söker där heller bör man gå vidare till Libris som är den nationella databasen som man kan fjärrrlåna genom.
Jag tänker att en viktig sak är att ha kunskap om hur man på bästa möjliga sätt kan begränsa sin sökning till specifika databaser som innefattar just det ämnesområde man letar efter. Om man till exempel behöver en artikel eller bok inom ett specifikt ämne såsom biblioteks- och informationsvetenskap bör man söka i databasen för just detta område såsom till exempel Lisa.
Viktigt för en god informationssökare borde också vara att kunna strukturera information på det snabbaste och enklaste sättet. Man bör då ha en bred kunskap kring begrepp inom olika ämnesområden såsom naturvetenskap, samhällskunskap, historia etc. Man bör också kunna tänka logiskt kring hur man ska gå tillväga på det bästa sättet, dvs. vilken databas, ämnesord etc.

Maja Bünger

Hanna sa...

När det gäller informationskompetens känner jag mig ganska oförberedd. Mina spontana tankar kring det är dock att man för att vara informationskompetent ska veta vad man söker, var man ska leta efter det, och hur man ska gå till väga för att hitta bästa möjliga information. Dessutom gäller det att vara källkritisk och kunna sålla materialet.

Att veta vad man söker låter kanske uppenbart, men jag menar att man behöver tänka igenom vad kärnpunkten är för att lyckas genomföra en sökning med bästa möjliga resultat. Att formulera relevanta sökord är ett exempel.

Detta kombineras med var och hur, som gäller vilka system man har att tillgå och hur man bäst kommer till resultat i de olika systemen. Detta kan gälla tex databaser och hur man kan söka i dessa. En god idé är att sätta sig in i hur just det system man söker i fungerar innan man börjar med en planlös sökning.

Hanna Söderblom

Anna sa...

Vilka kunskaper krävs för att vara en god informationssökare?
Vad innebär det att vara informationskompetent?


Bland det första jag tänker på är att man måste veta vad det är man letar efter. Sedan kan man givetvis hitta annat också under sökningens gång, eller inse att man egentligen behövde något annat än det man trodde i början, men för att kunna starta någonstans måste man ha en utgångspunkt anser jag.

Nästa egenskap/kunskap jag tänker på är förmågan att sålla. Det finns så mycket information att skyffla sig igenom, man måste kunna avgränsa sin sökning och också veta vilket eller vilka ställe(n)/sökmotor(er) som är bäst att börja vid/med. Kunskap om hur olika sökmotorer, kataloger etc. är uppbyggda och hur man använder sig av dem är en förutsättning för att kunna utnyttja dem så effektivt som möjligt.

Lika viktigt som att kunna sålla är också att kunna tänka kreativt och ”brett”. Att kunna hitta synonymer och använda sig av trunkering för att hitta de mest effektiva sökorden till exempel. Likaså kunna hitta andra vinklar och ingångar på problemet ifråga. Ställer man en fråga på olika sätt har man större chans att få relevanta svar än om man stirrar sig blind på sin initiala frågeställning.

En annan av mina käpphästar är källkritik och kritiskt tänkande över huvud taget. Framförallt på Internet där informationen flödar, ofta utanför någon redaktörs eller liknande kontroll, måste jag ha strategier för hur jag skall kunna ta reda på i vilken mån jag kan lita på den information som ges.

Anna Jönsson

Anna Bjurhem Larsson sa...

För att vara en god informationssökare behöver man veta hur kunskap är organiserad i allmänhet och på den plats där man söker i synnerhet. Man kan också behöva vissa grundläggande förkunskaper i själva området för att avgöra relevans av det man fått fram, liksom för att kunna avgränsa och fokusera sin sökning, exempelvis utifrån terminologi.

Men även om man saknar dessa förkunskaper och tidigare erfarenhet kan man komma långt genom att inte ta för givet, att se mönster i resultaten och lära av dem vartefter. Har man vana av att med lite bakgrundsinformation söka information inom ett specifikt område så kan man ha fördel av det även i annan typ av sökning. Men det beror på dels, kulturell kontext (kanske till och med generationsfaktorer), dels hur öppen man är för att kunna göra en ny bedömning, omvärdering av sökresultat. Att ha förkunskap kan ju också medföra att man tar saker för givet, inte ser skogen för alla träd.


Att vara informationskompetent skulle jag vilja tolka som att man är kompetent att ta reda på information oavsett förkunskap, typ och kontext.
/ Anna